Judas Priestin ”Stained Class” ilmestyi 40 vuotta sitten

Judas Priest julkaisi ”Stained Class”-levyn 40 vuotta sitten. Levy on tuolloin vielä lapsenkengissään olleen heavy metallin yksi 1970-luvun merkittävimmistä teoksista.

Priest astui studioon kiireisen kiertueaikataulun lomassa lokakuussa tuottaja Dennis McKayn kanssa. Albumi saatiin purkkiin seuraavassa kuussa, mutta levy-yhtiö CBS vaati lisättäväksi sopivaa singlejulkaisua. Pink Floydin ja Queensrÿchen kanssa myöhemmin työskennellyt James Guthrie astui McKayn kiireiden vuoksi miksauspöydän taakse ja nauhoitettavaksi valikoitui tuntemattomampi coveri edellisen ”Sin After Sin” –levyn ”Diamonds And Rustin” (Joan Baez) tavoin.

Gary Wrightin kirjoittama ja Spooky Toothin vuonna 1969 levyttämä ”Better By You, Better Than Me” oli kaupallisesti potentiaalinen raita, mutta single ei yltänyt lainkaan listoille. ”Stained Class” kuitenkin onnistui ensimmäisenä Priest-levynä helmikuussa 1978 tapahtuneen julkaisunsa jälkeen saamaan noteerauksen Amerikassa, listasijoitus oli vielä varsin vaatimaton 104.

Albumi ei ollut mikään huippumenestys välittömästi, mutta ajan kuluessa onnistui voittamaan kriitikot sekä fanit puolelleen. Nykyisin se tunnustetaan yhdeksi 1970-luvun parhaista metallilevyistä. Kun ”Stained Class” ilmestyi, punk oli suosionsa huipulla Englannissa. Joidenkin väitteiden mukaan ainoastaan kaksi yhtyettä saarivaltakunnassa julkaisi tuona vuonna metallilevyn: Judas Priest sekä UFO, jolta ilmestyivät ”Obsession” ja ”Strangers In The Night” LP:t. New Wave of British Heavy Metal oli kuitenkin ilmiönä jo kulman takana ja Priest sai albumillaan vakautettua mainettaan yhtenä parhaista kotimaansa raskaamman musiikin esiintyjistä.

”Stained Classin” myötä Priest pääsi myös tekemään ensimmäisen vierailunsa Japaniin keväällä 1978. Tuolloin yhtye ei ollut vielä täysin omaksunut tunnettua niitti- ja nahkaimagoaan vaan laulaja Rob Halford astui lavalle silkki- ja satiiniasusteissa. Videoita keikoilta on katsottavissa alla.

“Stained Class” oli teemaltaan vahvasti poliittinen edellisen levyn tapaan, mutta painopiste oli siirtynyt enemmän sosiaalisten ongelmien käsittelyyn. Yksilön sorron alla kohtaamat haasteet nousivat yhdeksi keskeiseksi aiheeksi. Nimikappale, intiaanien tuhosta kertova ”Savage” sekä avaruusolentojen valtaan nousun mallintanut ”Invader” olivat tästä selvimpiä esimerkkejä. Muualla yksilön ja legendan suhdetta pohdittiin ”Heroes End” –kappaleessa. Biisi saattoi olla inspiroitunut Elvis Presleyn tuolloin ajankohtaisesta kuolemasta.

“Stained Classin” vaikutusta nykypäivään voi paremmin arvioida peilaamalla sen aihepiirejä ympäröivään yhteiskuntaan. Sci-fi oli suuressa suosiossa 1970-luvun lopulla Star Warsin ja Star Trekin myötä. Yhtyeen uuden teknisesti lahjakkaan rumpali Les Binksin tuplabassareilla poikkeuksellisesti eteenpäin kulkenut ”Exciter”, ”White Heat, Red Hot” sekä ”Invader” sisälsivät kaikki sci-fi vaikutteita. Aiemmat sodan ja tyrannian kuvaukset oli nyt muotoiltu kasvavassa määrin fantasian muotoon. Priestin yleisin teema yksilön voimasta ja taistelusta ympäröivää yhteiskuntaa vastaa nousi 1970-luvun lopussa ja uuden vuosikymmenen alkaessa levy levyltä vahvemmin esiin.

Albumi on kylmä soundimaailmaltaan ja jälleen kerran heijasti Englannin teollisuusaikakauden epätoivoa ja yleistä työttömyyttä. Vuoden 1980 ”British Steel” käsitteli aihetta suoremmin, mutta jo ”Stained Classilla” nämä vaikutteet ovat havaittavissa pinnan alla. Kappaleet kuten “Beyond The Realms Of Death“ ja “White Heat, Red Hot” olivat raskaita, pimeitä ja teräviä lausuntoja. Ne kuulostavat vaarallisilta tavalla, joka vielä vuonna 1978 oli erittäin harvinaista. Black Sabbath toki oli tuonut pahuutta ja synkkyyttä musiikkiin jo vuosia aiemmin, mutta tässä oli kyseessä vielä ilkeämpi lähestymiskulma. ”Saints In Hell” oli levyn viittaus Sabbathiin ja ”Heroes End” sekin paikoitellen hyvin raskas sovitus.

Halford ja kitaristi Glenn Tipton vastasivat levyn sanoituksista Tiptonin kirjoittaessa yksin “White Heat, Red Hot” sekä “Heroes End” –biisit. Tarinat ovat rikkaita ja moniulotteisia aiheiden liikkuessa politiikasta ja sosiaalisesta ulottuvuudesta yksilön sisäiseen maailmaan. Viimeinen kappale yhdistää langat ja lopussa kuitenkin todetaan “so many things are left unsaid.” Binks kirjoitti puolestaan ainoana Priestiin tekemänä kappaleenaan klassikko ”Beyond The Realms Of Deathin” kitarakuvion, vasenkätisenä Binks käänsi kitaran toisin päin säveltäessään biisin. Halfordin sanoitus kappaleessa liikkuu parantumattomasti sairaan yksilön mielen syvissä mutkissa.

Valitettavasti ”Stained Class” ja erityisesti single ”Better By You, Better Than Me” yhä usein yhdistetään oikeustaisteluun, jonka Judas Priest kävi läpi Renossa vuonna 1990. Kappaleen väitettiin sisältävän väärinpäin soitettuna piiloviestejä, jotka olivat ajaneet kahden nuoren itsemurhaan. Biisi itsessään oli rakkauslaulu sotaan lähtevän miehen näkökulmasta. Priest vapautettiin syytteistä ja onneksi LP on viimeisen vuosikymmenien aikana saanut myös aitoa tunnustusta vaikutuksestaan heavy metal genreen. Metal Hammer nimesi vuonna 2004 albumin kaikkien aikojen raskaimmaksi metallilevyksi.

“Stained Class” remasteroitiin muun Priest-katalogin mukana 2000-luvun alussa. Soundimaailma parani alkuperäisestä, ja vaikka se tukee sovitusten synkkyyttä, Priest oli omimmillaan yhdistäessään voimansa Tom Allomin kanssa seuraavalle vuosikymmenelle. Futuristinen 13 vuotta myöhemmin ilmestynyttä Terminator 2 -elokuvan robottia muistuttava kansitaide oli Roslav Szaybon käsialaa. Se esitteli ensimmäistä kertaa Judas Priestin klassisen logon, joka pienine muutoksineen on edelleen käytössä. Hahmon pään läpi kulkeva luoti saattoi symboloida albumin teemoja – ainakin se välittää yhä saman kylmyyden tunteen.

Teksti: Ville Krannila

Lue lisää ”Stained Class” -levystä ja ”Exciter”–kappaleesta linkistä.

Alta katseluun albumin kansitaidetta sekä yhtyeen videomateriaalia vuodelta 1978:

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here