Iron Maiden – The Book of Souls (2015)

[three_fourth]Iron Maidenin 5 vuotta kestänyt levytystauko päättyi bändin julkaistessa 16. studioalbuminsa ”The Book Of Souls”:n. Viimeisen 15 vuoden aikana Iron Maiden on noussut suosionsa huipulle ympäri maailman ja julkaissut tuona aikana nyt 5 studioalbumia ja erinäisen määrän kokoelmia ja live-albumeita. ”Brave New World”:sta alkanut jättimenestyksen aikausi on siis kantanut yhtyeen koriin hedelmiä runsaalla kädellä.

Musiikillisesti tämä aikakausi on kuitenkin jakanut mielipiteitä kuin Mooses Punaisenmeren ja bändin musiikillinen suunta ja tyyli karannut kauas 80-luvun Heavy Metal-klassikkojulkaisuista progressiivisempaan suuntaan. Itse lukeudun niihin, joita uusi tyyli ei ole miellyttänyt, vaan BNW:n jälkeiset julkaisut ovat jääneet hyllyyn pölyttymään ollen jokainen aina edellistä kehnompi ja tylsempi tekele. ”The Book of Souls”:n julkaisua odotellessa kävi mielessä, etten hanki koko levyä. Pieniä ennakkoaavistuksia oli kuitenkin siitä, että tällä kertaa voisi olla edellisiä julkaisuja parempaa tulossa.

”The Book of Souls” on järkälemäinen ja kunnianhimoinen julkaisu, jolla on pituutta puolitoista tuntia. Kyseessä ei siis ole mitenkään kevyesti kuunneltava albumi, vaan vaatii useamman kuuntelukerran auetakseen kunnolla. Taustalla muiden askareiden ohessa soitettuna omaksuttavaksi albumista ei ole, vaan sisään päästäkseen siihen on paneuduttava ajatuksella kuin kirjan lukemiseen, ilman häiriötekijöitä. Vaikka albumin ensimmäinen single ”Speed of Light” edustaakin kepeämpää ja perinteisempää keikkojen avausbiisi-tyyliä, sitä ei kuitenkaan ole juurikaan enempää tarjolla, vaan TBoS liikkuu musiikillisesti pääosin edelleen viimeisen 15 vuoden aikana tutuksi tulleella alueella ”Brave New World”-vaikutteiden ollessa vahvimpina läsnä.

Iron_Maiden-The_Book_Of_Souls_iTunes-Booklet-

Albumilla on kuitenkin myös ilahduttavia viitteitä 80-luvun klassisen aikakauden suuntaan. Esim. avausraita ”If Eternity Should Fail”:n, nimibiisi ”The Book of Souls”:n ja ”Empire of the Clouds”:n bridget ja instrumentaaliosiot ovat kuin suoraan ”Powerslave”:lta ja 80-luvun alkupuoliskon levyiltä. Myös Smith/Dickinson kaksikon ”Death or Glory” edustaa perinteisempää tyylisuuntaa kuin albumin pääasiallinen materiaali. Siinä kohdassa nuottivihkoa, mihin herra Dickinson on sulkakynänsä tökännyt, on myös havaittaivissa vivahteita herran soolomateriaalista.

Biisimateriaaliltaan ”The Book of Souls” on hiukan, sanoisinko, kaksijakoinen. Albumilta löytyy sekä erinomaisiakin biisejä, mutta myös keskinkertaisuuksia ja ainakin yksi pökäle. On myös selkeästi kuultavissa, kuka tai ketkä ovat olleet kunkin biisin takana. TBoS:n omiin korviini parhaasta materiaalista vastaa Dickinson joko yksin tai Smith:llä höystettynä. Levyn loistava avausraita ”If Eternity Should Fail” leijuu aivan omissa sfääreissään muuhun materiaaliin verrattuna ja pokkaakin ylivoimaisesti levyn parhaan biisin pokaalin. Myös mahtipontinen, eeppinen ja tunnelmallinen päätösbiisi ”Empire of the Clouds” on massiivisesta 18 minuutin pituudestaan huolimatta ennakko-odotuksista poiketen mielenkiintoista ja vangitsevaa kuunneltavaa ja on oiva osoitus Dickinsonin monipuolisuudesta säveltäjänä, jos siitä nyt kenelläkään oli mitään epäilystä. Ko. biisi vaatii kuitenkin jokusen kuuntelun ennen kuin se avautuu kunnolla ja siitä alkaa pitää. Myös Smithin kanssa työstetyt ”Speed of Light” ja Manfred Von Richthofenista kertova ”Death or Glory” sijoittuvat biisimateriaalin parempaan päähän tai vähintään ylempään keskikastiin kuulijasta ja biisimausta riippuen.

Levyn keskinkertaisemmasta materiaalista löytyy useinmiten joko kokonaan tai osittain Harrisin nimi päältä. Harrisin apuna sävellystyössä ovat häärineet Dickinsonia ja McBrainia lukuunottamatta kaikki muut bändin jampat. Gersin kanssa kirjoitettuja nimibiisi ”The Book of Souls”:ia ja ehkä ”Shadows of the Valley”:ta sekä lukuunottamatta Harrisin (&co) kynä on jäänyt teroittamatta aivan parhaimpaan teräänsä ja jäänyt kirjoittamaan samoja jo aikaisemmin useasti kuultuja, paikoin väkinäisiäkin, kiemuroita. Mm. potentiaaliset ”The Great Unknown” ja ”When the River Runs Deep” hukataan ontuvaan kertosäkeistön johdantoon ja itse kertosäkeistöön. Myös edesmenneestä koomikko Robin Williamsista kertova ”Tear of a Clown” jää useamman kuuntelukerran jälkeen lopulta hieman latteaksi. Top-5:een yltävän nimibiisin vastapainoksi esim. ”The Red and the Black” on levyn selkeästi huonoin tekele. TRATB on mm. väkinäisine vokaalikuvioineen yritelmä, jonka päättymistä odottaa viimeistään 5 minuutin kohdalla, mutta se *kele jatkuukin vielä yli 7 minuuttia!

Myös osassa muitakin biisejä olisi selvästi tiivistämisen varaa eli jälleen kerran olemme sen saman äärellä, mitä olen pitänyt jo Blaze Bayleyn ajoista asti Maidenin perisyntinä, eli biisien liiallisen venyttämisen instrumentaaliosioilla tai kertosäkeistön jankkaamisella pidemmälle kuin ne kantavat. Vanha totuus on, että turhaa kikkailua vähemmäksi ja biisi toimii paremmin. Nytkin suurimmasta osasta biisejä voisi saksia surutta 1-7 minuuttia pois ja se on paljon se. Kertosäkeistöjä toistetaan biiseissä jälleen aivan liian usein. Kun vilkaisee kansivihkosta, näky on paikoin musertava; suurin osa biisin lauluosioista on kertosäkeistön toistoa.

Tuottajan pallilla istuskelee jälleen Steve Harrisin liekassa BNW:lta asti Maidenin kanssa työskennellyt Kevin Shirley. Soundeissa ja miksauksessa on myös huomauttamisen varaa, joskin sekin tuntuu vaihtelevan biisien välillä. En tiedä, kummanko herran käden jälki levyllä enemmän kuuluu, mutta soundit ovat latteahkot ja kitarariffit on piilotettu laulun ja rumpujen lätkytyksen taustasurinaksi. Todellakin, lätkytyksen. McBrainin pintaan nostettu kannutus kuulostaa paikoin kuin olisi läiskitty märällä kissannahalla pöytään. Ja ne ”Speed of Light”:n lehmänkellot olisi pitänyt jättää navettaan Mansikin kaulaan.

Mitään erityisempiä huippusuorituksia ei instrumenttien puolesta ole havaittavissa osin kitaroiden taustalle hautaamisen vuoksi. Dickinson on hyvässä vedossa ja lauluääni on pääosin puhdas. Kaikki vokaalikuviot eivät kuulosta luontevilta, vaan Dickinson joutuu paikoin taistelemaan päästäkseen niihin korkeuksiin, mihin laulu on kirjoitettu. iron_maiden-the_book_of_souls-booklet

Julkaisun ulkoasussa ja kansitaiteessa on palattu harharetkien jälkeen vanhaan kunnon kasarityyliin. Kansitaiteesta vastaa Judas Priestillekin mm. ”Painkillerin” piirustellut Mark Wilkinson. 2CD:n Deluxe Edition-julkaisun kansikirja on laadukasta työtä ja kuvitukset palaavat ”Powerslave”:n henkeen maagisessa ja verisessä kirottujen Maya-intiaanien maailmassa Eddien toimiessa sydämiä rinnasta kaivavana uhrienmetsästäjä.

”The Book of Souls” ei ole mikään messiasalbumi ja se voisi olla muutamilla pienillä muutoksilla paljon parempi. Albumi kuitenkin palauttaa synneistään huolimatta menetettyä uskoa Maidenin kykyyn tehdä hyvää heviä muutaman kehnomman julkaisun jälkeen. Bruce Dickinsonin panos tälle albumille ilahduttaa erityisesti. Ilman Brucen panosta TBoS tuskin olisi niin hyvä albumi kuin se on ja saa sen vuoksi sen arvosanan kuin saa. Huomaan tarttuvani tähän levyyn lyhyessä ajassa useammin kuin kolmeen edelliseen yhteensä. ”The Book os Souls” onkin selkeästi parasta, mitä Iron Maiden on julkaissut sitten ”Brave New World”:n. Yleensä eeppisiä mittasuhteita tavoittelevat hevilevyt epäonnistuvat enemmän tai vähemmän kuten esim. Judas Priest:n ”Nostradamus”, mutta ”The Book of Souls” onnistuu siinä aivan kohtuullisesti. Onpahan albumi saanut lyhyessä ajassa jo loistavaa listamenestystäkin, josta tosin osa selittyy siitä, että kyseessä on Iron Maiden, eikä niinkään albumin loistavuudesta. Tänäkin vuonna on julkaistu paljon parempiakin albumeja. Joka tapauksessa tätä albumia kelpaa kyllä kuunnella ilman pahempiä irvistelyjä.

7½/10

Tomi Väänänen


[/three_fourth]
[one_fourth_last]
iron maiden book of souls
CD 1
1 If Eternity Should Fail
2 Speed of Light
3 The Great Unknown
4 The Red and the Black
5 When the River Runs Deep
6 The Book of Souls

CD 2
1 Death or Glory
2 Shadows of the Valley
3 Tears of a Clown
4 The Man of Sorrows
5 Empire of the Clouds[/one_fourth_last]

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here